A2-corridor

Wijzigingen Intercity's

 

De lijnvoering van de Intercity's op de A2-corridor, die overdag een tienminutendienst rijden, wordt aangepast. De volgende diensten zullen rijden:

  • IC 8: (Den Helder - Schagen -) Alkmaar - Heerlen
  • IC 35: Schiphol - Maastricht
  • IC 39: Enkhuizen - Venlo
  • IC 30: Den Helder - Nijmegen (stopt ook in Driebergen-Zeist)
  • IC 31: Schiphol - Nijmegen (stopt ook in Veenendaal-de Klomp)

Hiermee krijgen Midden- en Zuid-Limburg weer een rechtstreekse Intercity naar de luchthaven Schiphol. De tak Eindhoven - Venlo raakt deze verbinding kwijt (wat geen groot verlies is aangezien men er weinig waarde aan leek te hechten), maar krijgt er een rechtstreekse Intercity naar Amsterdam voor terug.

Daarnaast wordt er de gehele dag in 's-Hertogenbosch een korte overstap geboden tussen de Intercity Zwolle - Roosendaal en de Intercity Schiphol - Maastricht. In de dienstregeling 2018 moeten reizigers tussen de richtingen Zwolle en Maastricht nog 28 of 29 minuten wachten, terwijl dit toch een zeer populaire overstap is (gezien de reizigersstromen op 's-Hertogenbosch).

 

Lijnvoering kwartiersdienst

Bij de uitdunning naar een kwartiersdienst langs de A2 rijden de volgende diensten:

  • IC 8: Sittard - Heerlen (1x/u)
  • IC 35: Schiphol - Maastricht
  • IC 39: Enkhuizen - Venlo
  • IC 30: Den Helder - Nijmegen
  • IC 31: Schiphol - Nijmegen

De Intercity's Schiphol - Maastricht rijden in kwartiersdienst (15/15- of 14/16-interval).

 

Lijnvoering halfuursdienst

Op de late avond en in de vroege ochtend wordt op de trajecten Schiphol - Utrecht C, Utrecht C - Nijmegen en Utrecht C - Eindhoven een halfuursdienst gereden. De volgende diensten zullen dan rijden:

  • IC 8: Sittard - Heerlen (1x/u)
  • IC 35: Schiphol - Maastricht
  • IC 39: Eindhoven - Venlo
  • IC 30: Den Helder - Utrecht C
  • IC 29: Enkhuizen - Nijmegen

De Intercity Enkhuizen - Nijmegen (IC 29) rijdt tussen Enkhuizen en Utrecht C in het pad van de Intercity Enkhuizen - Venlo (IC 39), en tussen Utrecht C en Nijmegen in het pad van de Intercity Schiphol - Nijmegen (IC 31). Voor deze opzet is gekozen om de verbinding Schiphol - Maastricht te kunnen behouden (zodat Schiphol ook aan de dagranden een Intercityverbinding verder dan Utrecht C heeft) en om de Intercity's tussen Arnhem en Nijmegen te spreiden.

 

Overige wijzigingen

  • De Intercity's staan over het algemeen minder lang stil in Amsterdam Bijlmer ArenA, 's-Hertogenbosch en Eindhoven: deze stationnementen worden allemaal 2 of 3 minuten, waar dat nu nog regelmatig 5 of zelfs 6 minuten is. Hierop zijn twee uitzonderingen:
    • De Intercity Schiphol > Nijmegen: deze moet éénmaal per uur 2 minuten eerder vertrekken in Schiphol om een conflict met de Intercity uit Brussel-Zuid te voorkomen. Hierdoor ontstaat een stationnement van 4 minuten in Amsterdam Zuid.
    • De Intercity Enkhuizen - Venlo: deze staat bij een PHS-kwartiersdienst 7 minuten stil in Eindhoven, om zo een scheef 10/20-interval met de Intercity Schiphol - Maastricht te voorkomen.
  • Wegens de veranderde lijnvoering rijden de Intercity's Den Helder - Nijmegen en Schiphol - Nijmegen een kwartier verschoven, en is de bediening van Driebergen-Zeist en Veenendaal-de Klomp 'omgewisseld'.
  • In Eindhoven vertrekt nu, in verband met rangeerbewegingen, de Intercity Maastricht - Alkmaar met enige regelmaat van spoor 4. Dit gaat dan meteen ten koste gaat van de cross-platformaansluiting met de Sprinter Deurne - 's-Hertogenbosch. Wat betreft Plan 9 hoeft dat niet meer: er zit 13 minuten tussen de doorkomst van een goederenpad richting Boxtel en de aankomst van de Intercity uit Maastricht op spoor 5, wat genoeg tijd moet zijn voor het klaarzetten van een extra treinstel. Zo vertrekken alle Intercity's richting Utrecht C vanaf hetzelfde perron (5-6), iets wat de tienminutendienst nóg aantrekkelijker maakt. Spoor 4 wordt enkel nog gebruikt door de Sprinter richting Tilburg Universiteit.
  • Hetzelfde probleem speelt nu in de andere richting, waar de Intercity richting Maastricht soms van spoor 3 vertrekt in verband met rangeerbewegingen. Plan 9 maakt 16 minuten vrij tussen vertrek van de Intercity naar Maastricht en aankomst van de Intercity uit Den Haag C op spoor 1, wat genoeg tijd moet zijn om een extra treinstel af te rangeren. Zo vertrekken alle Intercity's richting Sittard vanaf hetzelfde perron (1-2), en wordt spoor 3 enkel nog gebruikt door de Sprinter richting Weert (en een halfuurlijks goederenpad richting Venlo).

 

 

Sprinter Weert - Tilburg Universiteit

 

In de dienstregeling 2018 is veelvuldig geklaagd over de aansluiting in Eindhoven tussen de Sprinter van/naar Weert en de Intercity van/naar Den Haag C: reizigers uit de ene aankomende trein kunnen toekijken hoe op het andere perron hun aansluiting voor hun neus wegrijdt, met meer dan 30 minuten overstaptijd tot gevolg.

In Plan 9 is het in principe mogelijk om deze overstaptijd te verkorten tot 4 minuten; hiervoor is het wel noodzakelijk om de Sprinter 4 minuten langer stil te laten staan in Eindhoven (bovenop de huidige 8 minuten), en in Weert in 4 minuten te keren. Wegens deze nadelen heeft Plan 9 deze optie niet opgenomen in de uitwerking, maar indien gewenst is dit mogelijk.

 

 

Sprinter 's-Hertogenbosch - Deurne

 

De Sprinter 's-Hertogenbosch - Deurne staat in Boxtel overdag weer langer stil (4 minuten) voor een inhaling door de Intercity Enkhuizen - Venlo. Positieve kant daarvan is dat de Sprinter Tilburg Universiteit - Eindhoven niet meer lang stilstaat in Boxtel. Bij een kwartiersdienst van A2-Intercity's staat ook de Sprinter 's-Hertogenbosch - Deurne weer kort stil te Boxtel.

Met de ingang van de dienstregeling 2018 verviel in Boxtel de nuttige aansluiting tussen de richtingen Vught en Oisterwijk. Bij Plan 9 wordt deze aansluiting overdag hersteld, met een overstaptijd van 4 minuten richting Oisterwijk en 6 minuten richting Vught. 's Avonds (bij ingang van de kwartiersdienst van A2-Intercity's) vervalt deze aansluiting helaas weer, omdat de Sprinter 's-Hertogenbosch - Deurne dient te worden versneld om niet bij 's-Hertogenbosch in conflict te komen met de (verschoven) Intercity Enkhuizen - Venlo.

De spitssprinter Oss - 's-Hertogenbosch blijft doorgekoppeld aan de Sprinter 's-Hertogenbosch - Deurne. Bij deze doorkoppeling staat deze Sprinter minder lang stil in 's-Hertogenbosch: 6 of 7 minuten richting Deurne (was 10) en 5 minuten richting Oss (was 9).

 

 

Sprinters Utrecht - Geldermalsen

 

De Sprinterdienst rond Geldermalsen wordt geoptimaliseerd.

 

's-Hertogenbosch

De Sprinter Utrecht C - 's-Hertogenbosch wordt ongeveer een kwartier verschoven en gaat daarmee kort aansluiten op andere Sprinters daar:

  • van/naar Deurne: 3 minuten overstaptijd (over de lengte van het perron)
  • van/naar Dordrecht: 9 minuten (richting Dordrecht) of 12 minuten (richting Utrecht)
  • van/naar Nijmegen: 12 minuten (richting Nijmegen) of 14 minuten (richting Utrecht).

 

Geldermalsen

In Geldermalsen wordt de aansluiting vanuit Dordrecht richting 's-Hertogenbosch verbeterd: deze overstaptijd wordt 7 minuten (was 18).

Een andere aansluiting in Geldermalsen verslechtert: tussen de richtingen Tiel en Dordrecht wordt de overstaptijd 31 minuten (richting Dordrecht) of 30 minuten (richting Tiel). Het is helaas niet mogelijk om de Sprinter van/naar Tiel langer te laten wachten omwille van deze aansluiting, in verband met de perronopvolging in Geldermalsen. Deze is namelijk nu al slechts een krappe 3 minuten tussen de Sprinter van/naar Tiel en de Sprinter van/naar 's-Hertogenbosch.

Een mogelijkheid om deze overstap in één richting te herstellen, is om de Sprinter vanuit Tiel op spoor 3a te laten stoppen, en de stoptrein naar Dordrecht 1 minuut later te laten vertrekken. Dit zou dan echter betekenen dat de korte overstap (2 minuten) tussen de richtingen Tiel en 's-Hertogenbosch schuin oversteken wordt (in plaats van cross-platform), wat ervoor zal zorgen dat deze (wellicht belangrijkere) overstap vaker gemist wordt.

 

Tiel

De Sprinter Utrecht C - Tiel gaat overdag weer kort aansluiting bieden op de stoptrein Tiel - Elst (- Arnhem C): de overstaptijd wordt 5 minuten (richting Elst) of 10 minuten (richting Utrecht). Wel staat deze Sprinter langer stil in Geldermalsen: 7 minuten richting Tiel, 6 minuten richting Utrecht (was 5).

's Avonds (bij een kwartiersdienst van de A2-Intercity's) wordt deze Sprinter tussen Utrecht C en Geldermalsen 5 minuten uitgebogen, zodat de Sprinters op dit traject een volmaakte kwartiersdienst kunnen rijden. Hiermee vervalt de lange stop in Geldermalsen (wordt 1 minuut), maar vervalt ook gelijk de aansluiting in Tiel: deze wordt 17 minuten richting Elst, en 19 minuten richting Utrecht.

 

Doorkoppeling Sprinters in Utrecht C

De doorkoppeling van Sprinters in Utrecht C tussen de richtingen Geldermalsen en Woerden wijzigt door de verschuivingen van de Sprinters van/naar Tiel en 's-Hertogenbosch. De Sprinter Tiel - Utrecht C wordt gekoppeld aan de Sprinter Utrecht C - Den Haag C. De Sprinter 's-Hertogenbosch - Utrecht C wordt gekoppeld aan de Sprinter Utrecht C - Woerden (in de spits door naar Rotterdam C).