HSL-Zuid

Intercity direct

 

In de dienstregeling 2018 rijdt Intercity direct nog vrij onregelmatig: met 4 treinen per uur wordt er soms zelfs in een 11/19-interval gereden. In Plan 9 wordt de Intercity direct-dienst gelijkgetrokken naar een strak 15/15/15/15-interval tussen Amsterdam C en Rotterdam C.

 

 

IC Brussel

 

De IC Brussel over de HSL wordt met ingang van de dienstregeling 2019 losgemaakt van de Intercity direct Amsterdam C - Rotterdam C. De adviesaanvraag van NS voorziet in een 'gat' van 3 minuten tussen deze Intercity direct en IC Brussel; Plan 9 maakt dit gat 6 minuten.

Dit heeft als belangrijk voordeel dat de reistijd Amsterdam C - Brussel-Zuid verder verkort wordt, naar 2u46. Daarnaast worden de Intercity's over de HSL tussen Amsterdam en Rotterdam beter gespreid: er ontstaat een 6/9/15-interval (in plaats van een 3/12/15-interval).

 

12/4-uitwerking

Met de verplaatsing van IC Brussel naar de HSL zou Den Haag haar rechtstreekse trein naar Brussel verliezen. Ter compensatie ontstaat er in Breda een korte cross-platformaansluiting tussen de Intercity Den Haag C - Eindhoven en de Intercity Amsterdam C - Brussel-Zuid: de overstap bedraagt 3 minuten richting Brussel, en 4 minuten richting Den Haag. Deze optie is 16x per dag beschikbaar en is (naast Thalys) de snelste manier om per trein van Den Haag naar Antwerpen en Brussel te komen.

Desondanks heeft de Tweede Kamer, na een lobby door de gemeente Den Haag, besloten tot de zogenoemde '12/4-uitwerking': van de 16 treinparen van IC Brussel, rijden er 12 van/naar Amsterdam, en 4 van/naar Den Haag. (NB: voor de overzichtelijkheid heeft de Intercity Den Haag - Brussel in de dienstregelingstabellen de aanduiding IC 192 gekregen.)

In de adviesaanvraag van NS rijdt deze Intercity van/naar Den Haag HS, en stopt deze nergens tussen Den Haag HS en Rotterdam C. Plan 9 verbetert dit: IC 192 rijdt van/naar Den Haag C, en stopt onderweg in Den Haag HS en Delft. Hiermee krijgt IC 192 tussen Den Haag C en Breda hetzelfde stoppatroon als de Intercity Den Haag C - Eindhoven; IC 192 ligt dan ook in een 14/16-interval tussen de binnenlandse Intercity's in. Te Den Haag C keert IC 192 in 8 minuten op spoor 4; de sporen 1, 2 en 3 zijn niet beschikbaar door andere kerende treinen en wegens plannormen.

Het vertrekken/aankomen in Den Haag C heeft wel tot gevolg dat de eerste rit vanuit Den Haag, en de laatste rit naar Den Haag, niet doorrijden vanuit/naar Amsterdam C. Hiermee vervalt één rechtstreeks treinpaar Amsterdam C - Brussel-Zuid per dag. De overstap in Rotterdam C tussen de Intercity direct Amsterdam C - Rotterdam C en de IC 192 Den Haag C - Brussel-Zuid blijft wel mogelijk, met een overstaptijd van 5 minuten.

De rechtstreekse trein Den Haag C - Brussel-Zuid is 14 minuten langzamer dan de reis met overstap in Breda.

 

 

Perrongebruik Amsterdam C (IJ-zijde)

 

Door de loskoppeling van Intercity direct en IC Brussel kunnen de omlopen van Intercity direct worden geoptimaliseerd. Het aantal lege ritten van en naar de Watergraafsmeer wordt beperkt tot een minimum: alle Intercity direct-treinen gaan in 16 minuten keren langs het perron van Amsterdam C.

Deze wijziging grijpt Plan 9 aan om gelijk het perrongebruik in Amsterdam C overzichtelijker en minder conflictgevoelig te maken. Dit heeft geleid tot de volgende uitwerking aan de IJ-zijde (perrons 10 t/m 15).

spoor serie van naar
15a

Thalys

Eurostar

Watergraafsmeer

Watergraafsmeer

Paris-Nord

Brussel-Zuid

15b

IC 92

Eurostar

Watergraafsmeer

Watergraafsmeer

Brussel-Zuid

Brussel-Zuid

14a IC 9 Breda Breda
14b

SP 46

SP 57

Zwolle / Lelystad C (als SP 146)

Utrecht C (als SP 157)

Hoofddorp / Leiden C

Hoofddorp

13a IC 10 Rotterdam C Rotterdam C
13b

IC Berlijn

IC 92

Berlin Ostbahnhof / Hannover Hbf

Brussel-Zuid

Amsterdam Werkplaats-zuid

Watergraafsmeer

11a

Thalys

Eurostar

Paris-Nord

London St. Pancras International

Watergraafsmeer

Watergraafsmeer

11b

IC 26

Eurostar

Enschede (als IC 15) *

London St. Pancras International

Almere C

Watergraafsmeer

10a

SP 146

SP 157

Leiden C / Hoofddorp (als SP 46)

Hoofddorp (als SP 57)

Lelystad C / Zwolle

Utrecht C

10b

IC Berlijn

IC 15

Amsterdam Werkplaats-zuid

Almere C (als IC 26)

Hannover Hbf / Berlin Ostbahnhof

Enschede

* Op de oneven hele uren rijdt IC Berlijn in plaats van IC 15; IC 26 keert dan op zichzelf op spoor 11b.

 

Het gevolg hiervan is dat perron 15 een exclusief internationaal perron wordt. Voordeel is dat alle voor binnenlandse reizen toegankelijke treinen van Amsterdam C naar Schiphol vertrekken van perron 13-14 (IC Brussel uitgezonderd).

 

 

Thalys & Eurostar

 

 

Kortere reistijd Thalys

In de adviesaanvraag dienstregeling 2019 wordt Thalys 2 minuten vertraagd bij Amsterdam in verband met een conflict met een goederenpad. Plan 9 legt Thalys conflictvrij in en maakt het mogelijk om in plaats van 2 minuten vertraging, 2 tot 3 minuten versnelling toe te passen. De reistijd Amsterdam C - Brussel-Zuid komt daarmee op 1u48, en Amsterdam C - Paris Nord op 3u15.

Deze versnelling vereist echter wel (in beide richtingen) halteringen van 2 minuten in Schiphol en Antwerpen-Centraal, en 3 minuten in Rotterdam Centraal. Indien Thalys deze kortere stationnementen niet-wenselijk acht met het oog op het relatief trage instapproces, kan de versnelling (deels) teruggedraaid worden.

 

Stoppatroon Eurostar

Aangezien essentiële verdragen tussen Nederland en het Verenigd Koninkrijk over Britse douaneposten in Amsterdam en Rotterdam nog verre van ondertekend zijn, zal Eurostar waarschijnlijk in de gehele dienstregeling 2019 nog niet rechtstreeks van Amsterdam naar Londen rijden. In plaats daarvan wordt de treindienst in deze richting geknipt in een rit Amsterdam C > Brussel-Zuid en een rit Brussel-Zuid > London St. Pancras International. Tussen Amsterdam en Brussel vervult deze Eurostardienst als het ware de rol van 'spitstoevoeger' van Thalys. Om die reden gaat Plan 9 dan ook uit van eenzelfde (stop)patroon als Thalys, dus met stops in Amsterdam C, Schiphol, Rotterdam C, Antwerpen-C en Brussel-Zuid.

Voor de doorgaande Eurostar London St. Pancras International > Amsterdam C is het mogelijk om onderweg te stoppen in Brussel-Zuid, Antwerpen-C, Rotterdam C en Schiphol. Het overslaan van Antwerpen-C dan wel Schiphol zorgt weliswaar voor meer speling tussen Brussel-Zuid en Rotterdam C resp. Rotterdam C en Amsterdam C (door stationnementen van meer dan 3 minuten in Brussel-Zuid en/of Rotterdam C) maar niet voor een kortere reistijd naar Amsterdam C.

In navolging van de versnelling van Thalys zal ook Eurostar 2 minuten eerder aankomen / later vertrekken in Amsterdam C. De reistijd Londen > Rotterdam komt op 3u00, Londen > Amsterdam komt op 3u39.

 

Mocht het alsnog mogelijk blijken om nog vóór het einde van de dienstregeling 2019 een rechtstreekse Eurostar Amsterdam > Londen aan te bieden, dan is Plan 9 hier grotendeels op voorbereid. Deze dienst zal dan Schiphol overslaan en langer stilstaan (totaal 5 à 6 minuten) in Rotterdam C.