Veluwelijn, Gooi en Flevoland

Veluwelijn

 

Intercity Rotterdam - Groningen/Leeuwarden

De Intercity Rotterdam C - Groningen/Leeuwarden gaat in Utrecht C in 7 minuten kopmaken en vertrekt 1 minuut eerder / komt 1 minuut later aan richting Amersfoort. Hierdoor zit er totaal 2 minuten bruikbare speling in deze Intercity tussen Utrecht C en Zwolle: 1 minuut door eerder vertrek / latere aankomst in Utrecht C, 1 minuut door het stationnement van 3 minuten in Amersfoort. Deze 2 minuten worden ingewisseld voor de gewilde stop van deze Intercity in Harderwijk. Dit heeft geen effect op aansluitingen in Amersfoort. De Sprinter Weesp - Amersfoort Vathorst moet wel worden versneld zodat deze niet bij Amersfoort Vathorst in conflict komt met de Intercity, maar dit is precies mogelijk.

 

Sprinter Utrecht - Zwolle

De Sprinter Utrecht C - Zwolle kan door het eerdere vertrek / de latere aankomst van de Intercity in Utrecht C, ook wat speling inwisselen voor een verbetering van de dienstregeling. In dit geval zal deze Sprinter gelijktijdig met de Intercity vertrekken in Utrecht C, en totaal 3 minuten eerder aankomen / later vertrekken in Zwolle. De aansluitingen van deze Sprinter in de knoop Zwolle worden dus 3 minuten langer. Dit lijkt eerder een verslechtering, maar met het gat van 6 minuten dat nu ontstaat tussen aankomst/vertrek van de Intercity en de Sprinter in Zwolle, kan de treindienst over de Hanzelijn verbeterd worden. Hierover meer onder de paragraaf 'Flevoland'.

Voor de versnelde dienstregeling van deze Sprinter is het wel noodzakelijk om snel materieel in te zetten. DDAR zal hiervoor waarschijnlijk niet voldoen.

Vanwege het eerdere vertrek / de latere aankomst in Utrecht C wordt de kering van deze Sprinter 4 minuten. Dit is zeer krap, en zeker voor een treindienst op een dergelijk druk traject is dat zeer risicovol. Daarom gaat deze Sprinter in Utrecht C keren op de Sprinter Utrecht C - Almere C. (Op zondag rijdt de Sprinter van/naar Almere C maar 1x per uur; in het andere halfuur keert de Sprinter van/naar Zwolle toch in 4 minuten op zichzelf.)

Aangezien de Sprinter van/naar Almere momenteel met SLT rijdt, ligt het voor de hand om ook de Sprinter van/naar Zwolle met SLT te gaan rijden. De voorziene capaciteitsproblemen bij enkeldeks materieel in deze dienst zullen naar alle waarschijnlijkheid meevallen dankzij de Intercitystop in Harderwijk.

 

 

Gooi

 

Sprinter Utrecht - Almere

De Sprinter Utrecht C - Almere C gaat in beide richtingen Utrecht Overvecht bedienen. Daarnaast wordt ook gestopt in Hilversum Media Park en Bussum Zuid, waarmee Hollandsche Rading het enige station wordt dat deze Sprinter nog overslaat. Ondanks deze extra stops is deze Sprinter zelfs een aantal minuten sneller dan in de dienstregeling 2018, mede doordat minder lang in Hilversum en Naarden-Bussum wordt stilgestaan.

 

Baarn

In Baarn bestaat nu een achterlichtaansluiting tussen de richtingen Soest en Hilversum. Dit 'achterlicht' wordt in Plan 9 hersteld, zij het slechts in één richting (naar Hilversum) wegens het enkelspoor op de Stichtse Lijn en de verplichte kruising in Soest. De overstap vanuit Soest naar Hilversum wordt 3 minuten, tegen 29 minuten nu.

Deze wijziging houdt wel in dat de Sprinters van Den Dolder naar Utrecht C in een iets schever interval komen te rijden: dit interval was 12/18 en wordt 10/20. In de tegenrichting blijft het 12/18-interval behouden.

 

Sprinters Utrecht - Hilversum

Tussen Utrecht C en Hilversum gaan de Sprinters in een mooier interval rijden: bij Utrecht C wordt dit een mooie kwartiersdienst (was: 14/16), bij Hilversum is dit een 13/17-interval (was: 8/22 richting Naarden-Bussum, 11/19 richting Utrecht).

 

 

Flevoland

 

Sprinters Weesp

De Sprinterdienst in Weesp wordt omgeklapt, omwille van aansluitingen in Amersfoort en Lelystad C (waarover later meer). Dit resulteert in de volgende lijnvoering:

  • SP 43: Hoofddorp - Duivendrecht - Almere Oostvaarders (- Lelystad C)
  • SP 146: Amsterdam C - Lelystad C (- Zwolle)
  • SP 157: Amsterdam C - Hilversum - Utrecht C
  • SP 58: Hoofddorp - Duivendrecht - Amersfoort Vathorst

 

Treindienst Hanzelijn

In de knoop Zwolle is een gat van 6 minuten ontstaan tussen de Intercity van/naar Rotterdam C en de Sprinter van/naar Utrecht C. In dit gat past precies een stoppende dienst van/naar Lelystad C. De Sprinter in die richting loopt nu nog de knoop compleet mis (met aansluitingen van soms 30 minuten met andere treinen in de knoop). Door de stoppende dienst in het 6 minuten-gat te leggen, worden de overstaptijden van deze verbinding in de knoop Zwolle met circa 15 minuten verkort.

De stoppende dienst tussen Lelystad C en Zwolle wordt echter niet meer aangeboden door de Sprinter van/naar Amsterdam C, maar door de Intercity van/naar Dordrecht. Hiermee krijgt Zwolle 4 Intercity's per uur van/naar de noordelijke Randstad (ook al zijn 2 van die 4 een stuk trager), wat bijvoorbeeld een goede fall-backoptie is bij een gemiste overstap door vertraging. Ook worden Dronten en Kampen Zuid aangesloten op het Intercitynetwerk.

De Sprinter van/naar Amsterdam C gaat keren in Lelystad C, waar een korte cross-platformaansluiting (4 minuten) wordt geboden met de stoppende Intercity van/naar Zwolle. Probleem is alleen dat zowel deze Sprinter als de Sprinter Hoofddorp - Almere Oostvaarders lang zou moeten keren in Lelystad C resp. Almere Oostvaarders. Om dit te voorkomen, rijdt ook de Sprinter Hoofddorp - Almere Oostvaarders door naar Lelystad C, waar deze twee Sprinters kort (6 à 7 minuten) op elkaar keren. Er ontstaat zo een (scheve) kwartiersdienst van Sprinters op het traject Weesp - Almere C - Lelystad C.

Na 22.00 uur rijdt de Intercity Dordrecht - Zwolle niet meer. De Sprinter Amsterdam C - Lelystad C rijdt dan weer door naar Zwolle, in het pad van de stoppende Intercity. De Sprinter Hoofddorp - Lelystad C wordt weer ingekort tot Almere Oostvaarders om materieel te besparen.

 

Intercity Amsterdam - Almere

De overstap in Almere C tussen de Intercity's van/naar Amsterdam C en Zwolle wordt 1 minuut verruimd. Hierdoor is het technisch mogelijk om de Intercity Amsterdam C - Almere C kort te keren (6 minuten) in Almere. Wel gaat dan voor reizigers in één richting de cross-platformaansluiting met de richting Zwolle verloren, wat met name bij vertraging vervelend kan zijn. De afweging om wel of niet kort te keren in Almere, laat Plan 9 open.

Als wordt besloten om kort te keren, is het theoretisch mogelijk om de Intercity Brussel-Zuid - Amsterdam C door te koppelen naar Almere C. Deze Intercity staat dan 5 minuten stil in Amsterdam C, en keert in Almere C dus in 6 minuten. Hiermee vervalt wel de mogelijkheid om de Intercity van/naar Brussel te reinigen tijdens het verblijf in Amsterdam. Gezien de risico's aan deze doorkoppeling heeft Plan 9 deze optie niet overgenomen, maar het geeft in ieder geval stof tot nadenken.