Drielandentrein
Volgens planning is in december 2018 de elektrificatie van het baanvak Landgraaf - Herzogenrath voltooid, en kan Arriva de treindienst Heerlen - Herzogenrath overnemen van NS. Deze treindienst wordt dan geïntegreerd in de 'Drielandentrein' tussen Luik, Maastricht, Heerlen en Aken.
Volgens de huidige inzichten (maart 2018) is het nog twijfelachtig of de Drielandentrein reeds in december 2018 van start kan tussen Luik en Maastricht. Totdat dit wel het geval is, blijft de NMBS-stoptrein (Hasselt -) Luik - Maastricht behouden.
De Drielandentrein krijgt in Plan 9 het provisioneel serienummer 32600 (aanduiding S 326) en zal bij aanvang van de dienstregeling rijden tussen Maastricht Randwyck en Aachen Hbf. Er wordt gestopt te Maastricht Randwyck, Maastricht, Meerssen, Valkenburg, Heerlen, Landgraaf, Eygelshoven Markt, Herzogenrath, Aachen West en Aachen Hbf.
In zowel Maastricht Randwyck als Aachen Hbf keert de Drielandentrein kort op zichzelf: de keertijd bedraagt 11 minuten in Maastricht Randwyck, en - afhankelijk van de rijtijd tussen Heerlen en Aken - 4 tot circa 10 minuten in Aachen Hbf.
In Heerlen wordt een korte aansluiting (7 minuten) geboden tussen de Drielandentrein van/naar Aken en de Intercity van/naar Sittard. Richting Sittard is deze aansluiting cross-platform.
Stoptrein Maastricht - Luik (- Hasselt)
Drielandentrein door naar Luik
Zodra de Drielandentrein is goedgekeurd om de treindienst Luik - Maastricht over te nemen, zal deze in Maastricht een korte aansluiting (4 minuten) mogelijk maken tussen de richtingen Luik en Schiphol. Hiermee wordt de trein naar Luik in een groot gebied aantrekkelijker.
Afhankelijk van de rijtijd van FLIRT tussen Luik en Maastricht zal de Drielandentrein in grofweg 15 minuten keren in Luik-Guillemins.